maandag 2 februari 2015

Bouysse Kookgenot van Anne



Op la Bouysse, ons gastenverblijf in Zuid Frankrijk, ontvangen we vanaf 2000 gasten en organiseren we allerlei vakantie-activiteiten en cursussen. Je kunt logeren in een van de sfeervolle gastenkamers van april tot oktober.  In de zomer kun je ook kiezen voor een tent. Een verblijf op la Bouysse is volpension en wij verzorgen voor de gasten alle maaltijden: een uitgebreid ontbijt, lunch of picknick en 's avonds een drie gangen menu vergezeld van een goed glas wijn.
Informatie vind je op www.la-bouysse.com


De Bouyssekeuken is vegetarisch en we koken zoveel mogelijk met
biologische producten, groentes, uit de tuin en van de streek.
We vinden de kwaliteit en variatie in alles wat we op tafel zetten erg belangrijk. We zijn altijd op zoek naar nieuwe leuke recepten en combinaties en maken van iedere maaltijd  in alle eenvoud een dagelijks feestje.
Wilfried bakt elke dag biologisch brood en maakt voor alle gasten biologische yoghurt en müsli. Zijn andere verrassingen  zijn eigen gemaakte sleedoorn en notenwijn.



Koken is voor mij schilderen met smaken en kleuren en in de vegetarische keuken zijn de mogelijkheden eindeloos.... Ik heb jarenlange ervaring in vegetarisch koken voor groepen en ik ben altijd op zoek naar vernieuwing en verfijning, vind o.a. inspiratie in  kookboeken als "Vegaterenean"   (Antoinette Herzenberg) met Italiaanse vegetarische recepten en "Plenty More" van Otto Lenghi, "Nieuw Vegetarisch" van Celia Brooks en de Amerikaanse Deborah Madinson. Ik ben geen stricte vegetariër, maar vegetarisch koken is voor mij een uitdaging waar ik anderen graag enthousiast voor wil maken.


Waarom een "Bouyssekookgenotblog?"
Er zijn steeds meer mensen die vraagtekens zetten bij het eten van vlees en zouden het best willen minderen, maar weten niet goed hoe dit in te passen in een druk bestaan.  Ja.... en de mythe dat je van alles te kort komt als je vegetarisch eet, is nog steeds de wereld niet uit.
Veel gasten vragen me om recepten na een weekje smullen op de Bouysse en tot voorkort stuurde ik per mail een kookgenot rond tot ik de mogelijkheid van een blog ontdekte, die ik makkelijk kan voorzien van nieuwtjes en recepten en waar de bezoekers ook eerder geplaatste recepten makkelijk terug kunnen vinden.
Op deze blog vind je voortaan recepten, anecdotes en wetenswaardigheidjes over de vegetarische keuken die ik graag wil delen met anderen. Stuur het adres van deze blog dus rustig door naar vrienden, kennissen en familie met de mededeling dat ze zich ook kunnen aanmelden voor een maandelijks recept door een email te sturen naar info@la-bouysse.com   Iedere keer als ik iets nieuws heb geplaatst ontvang je als "kookgenoot" een berichtje per mail.

Vegetarische kookcursus
Ik geef op aanvraag vegetarische kookcursussen in mei, juni, sept en oktober.  's Ochtends na het ontbijt bespreken we wensen, menu's, ingrediënten en kooktechnieken en van 16.30 tot 19.00 gaan de schorten voor en gaan we praktisch aan de slag in de keuken met tot besluit een gezellige maaltijd. De rest van de dag is er ruimte om een tripje te maken in de omgeving  bv naar de grotten van Roquefort waar de beroemde kaas, ligt te rijpen in de kelders. Je doet tijdens deze week veel inspiratie op over de vegetarische keuken en het  samenstellen van menu's. Aan het eind van de cursus krijg je een syllabus mee met informatie en alle recepten. 

Veel plezier
Anne